вівторок, 24 вересня 2019 р.

Конспект уроку "Українська революція 1917-1921 рр."


      ІСТОРІЯ УКРАЇНИ 10 клас

 Тема :Українська революція 1917-1921 рр.
 Мета:визначити причини Української революції, розповісти про основні події боротьби за владу в Україні в 1918-1920рр.; охарактеризувати  причини поразки боротьби  українців за свою державність; пояснити зміст понять: «Перша світова війна», «Українська Центральна Рада», «універсал»;  сприяти  формуванню  навичок  свідомого  читання тексту, уміння відрізняти  науково-популярний текст від художньо-образного;  виховувати в учнів шанобливе  ставлення до історичного минулого Батьківщини.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручники, документи, таблиці, презентація, ілюстрації видатних діячів української революції, атласи.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Тестування
1.Укажіть дату Галицької битви
А)   Серпень - вересень 1914 р.
Б)   Липень - серпень 1915 р.;
В)  Травень – липень 1916 р.;
Г)  Січень - лютий 1917 р.

2. Вказати дату битви на горі Маківка
А)    Серпень - вересень 1914 р.;
Б)    Квітень - травень 1915 р.;
В)   Травень – липень 1916 р.;
Г)   Січень - лютий 1917 р.

3. Визначте, хто став першим головою СВУ?
А   В.Дорошенко
Б   Д.Донцов
В   К.Левицбкий
Г   А.Шептицький

4.Визначте події, які стосуються 1915 року
1) Галицька битва.
2) Брусиловський прорив.
3) Капітуляція Перемишля.
4) Контрнаступ німецько – австрійських військ у Галичині
5) Створення Легіону Українських січових стрільців.
6)Приїзд до Львова царя Миколи ІІ.

5. Визначте події, які стосуються 1916 року
1) Брусиловський прорив.
2) Створення  «Юнацької спілки».
3) Битва на горі Лисоня.
4)Похорон І.Франка у Львові.
5) Створення Галицько-Буковинського генерал –губернаторства.
6) Капітуляція Перемишля.


6. Укажіть правильні твердження
1) У Першій світовій війні Україна була об’єктом зазіхань агресивних держав Європи.
2) ГУР закликала галичан підтримати Австро-Угорщину.
3)Легіон Українських січових стрільців був створений за вимогою урядів Австро-Угорщини та Німеччини.
4) Для Росії війна мала справедливий характер, бо вона прагнула визволити братів-русинів з-під айстро-угорського гніту.
5) Однією з причин Першої світової війни було загарбання нових територій, встановлення контролю над ринками збуту та джерелами сировини.

7. Указати події, які стосуються національного руху в період Першої світової війни в Західній Україні
1) Вихід статті - відозви С. Петлюри «Війна і українці».
2) Створення і діяльність Союзу визволення України.
3) Створення і діяльність ГУР на чолі з К.Левицьким.
4) Діяльність УСДРП, яка підтримувала Росію у війні

8.Вказати дату заснування Головної Української Ради.(Серпень 1914 р)
9.Вказати назву військово - політичного блоку, до складу якого входили Франція, Велика Британія, Росія та рік його створення    ( Антанта, 1907 р.)

10. Визначити хронологічну послідовність історичних подій
1.А) Початок Галицької битви.( серпень 1914)
4.Б) Брусиловський прорив (травень - червень 1916)
2.В) Вступ російських військ у Львів.(21 вересня 1914 р.)
3.Г) Битва січових стрільців на горі Маківка. (квітень -  травень 1915 р.)

 11. Тимчасове захоплення збройними силами однієї держави території держави противника це –
    А окупація
    Б депортація
    В репресії
    Г геополітика

  12. Скільки січових стрільців загинуло у бою з кубанськими козаками?
      А  45
      Б   33
      В  22
      Г  150

ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда за запитаннями

1.Пригадайте події з історії в 1915-1916 рр.
2.В якому стані перебували українські землі на початку 1917 року?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя
8 березня (23 лютого – за старим стилем) 1917 року в столиці Російської імперії Петрограді вибухнула революція. Народ, доведений війною до відчаю й зубожіння, піднявся на боротьбу проти своїх кривдників. Цар Микола ІІ, не маючи змоги приборкати повстання, 15 березня (2 березня) 1917 року зрікся трону. Царський режим, який століттями гнобив поневолені народи, розсипався за декілька днів.
Революція (в перекладі з лат. «поворот, зміна») — швидка зміна встановленого політичного, соціального чи економічного порядку в суспільстві.

Завдання
Прочитайте  вірш  «На  майдані  коло  церкви...»  Поясніть,  як у поезії пов’язані слова «революція» і «воля»? Який настрій створює автор?
На майдані коло церкви
революція гуде.
— Хай чабан — усі гукнули, —
за отамана буде!
Прощавайте, ждіте волі, —
гей, на коні, всі у путь!
Закипіло, зашуміло —
тільки прапори цвітуть...
Павло Тичина, 1918 р.

Вихор революції захопив  і Україну. Головним питанням для українців у цих умовах була подальша її доля.
Давайте розглянемо причини Української революції
Причини Української революції
-Залежне і пригноблене становище України
-Важке становище більшості населення
-Нерозв'язаність аграрного питання
-Піднесення національно - визвольного руху

Мета Української революції
Здобуття автономії України як першого кроку до незалежності

РУШІЙНІ СИЛИ:
Українська інтелігенція, селянство, військові робітники

Робота над поняттям
Українська революція 1917-1921рр.- перебіг подій, що характеризують національно-визвольну боротьбу українського народу за відновлення своєї державності. Назва була запроваджена учасниками подій.

Самостійна  робота
Опрацювати таблицю «Періодизація Української революції 1917-1921рр.» на сторінці 24 у підручнику.



Учитель
Для відстоювання прав українцям потрібен був керований центр. Ним стала Українська Центральна Рада.

Робота над поняттям
Українська Центральна Рада – орган влади в Україні в 1917-1918рр.

Завдання
Відшукайте у тексті підручника (п.2), хто став головою УЦР і яка подія була визнана датою створення УЦР?
В-дь:Головою УЦР було обрано найавторитетнішого діяча українського руху, історика Михайла Грушевського. День обрання керівного складу УЦР 20 (7) березня 1917 року вважається датою її заснування.

Робота з історичнимиджерелами
Прочитайте тексти і дайте відповіді на запитання.
Зі спогадів сучасника
«Пам’ятаю цю залу, переповнену молодою, чужою мені і на­строями, і говіркою юрбою. Пам’ятаюсиву голову професораГру­шевського, якийсидіву центрі за столом президії. Пам’ятаюйогомагічнувладу над усієюцієюнезграбноюаудиторією. Доситьйомубулопіднести руку з квіткоюбілої гвоздики, щоприкрашаластіл, і зала вмовкала…»
ЗіспогадівМихайлаГрушевського
«Пробув я головою Центральної Ради тринадцятьмісяців, до кінцяїїіснування. Тяжке й відповідальнебуло те становище. Во­роги українства, які і давніше пеклом на мене дихали, у своємузасліпленнівважали мене і автором українськогоруху, і винахідни­комукраїнськоїмови, тепер особливо всіли на мене своїми лайками й погрозами. А найтяжче ставало, коли не булозгоди й міжсвоїми. При тім же, хочусякувідповідальність валили на мене, в дійсностімав я дужеобмеженийвплив і то моральнийтільки: юридично моя роль була чисто формальна, як голова Центральної Ради я про­водив їїзбори та представляв її на зовні. Рішала у всяких справах більшість…»
Запитання
1. Якою, за свідченнямджерел, була роль МихайлаГрушевського в Українськійреволюції?
2. Як сучасникоцінюваввплив М. Грушевського? Чи належав він до йогоприхильників? Як про це сказано в джерелі?
3. Як сам М. Грушевськийоцінював свою роль? Як можнапоясни­титакуоцінку?


Колективна робота з текстом підручника
Учні з допомогою учителя складають тезисний конспект п.3 «Політичні партії в боротьбі за вплив на населення».


ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Метод « Світлофор»
1.            Коли почалася Українська революція? (1917)
2.            Розшифруйте абревіатуру УЦР. (Українська Центральна Рада)
3.            Хто очолив УЦР? ( Михайло Грушевський)

V. Підсумки уроку
Заключне слово вчителя
Перша світова війна створила умови для вибуху революції в Російській імперії й повалення царизму. Ця подія стала приводом до Української революції. Керівним центром революції стала Українська Центральна Рада, яку очолив Михайло Грушевський.
УЦР проголосила своєю метою створення української держави та взялася за активну працю в цьому напрямку.
Боротьба українського народу 1917-1920 рр. за свою державність завершилася поразкою. Незалежність, здобуту внаслідок революції 1917 року, зберегти не вдалося. Проте визвольні змагання засвідчили, що ідея незалежності України живе в різних верствах українського суспільства.
Поразка визвольних змагань залишила нерозв’язаними  найважливіші проблеми життя українського суспільства. За їх  розв’язання взялася більшовицька партія, яка вбачала майбутнє лише в побудові комуністичного суспільства. Експерименти з побудови комунізму вилилися у велику трагедію українського народу та коштували йому мільйонів жертв.
VІ. Домашнє завдання
1.            Опрацювати матеріал підручника, параграф 5
2.            Вивчити визначення




Немає коментарів:

Дописати коментар